FAQ aneb na co se obvykle ptáte …


Musím mít nějaký průkaz nebo zkoušky, abych si mohl u vás půjčit loď?

Nemusíte. Polské předpisy jsou méně byrokratické, než ty naše české. Záleží však na velikosti lodě, kterou si chcete půjčit. Bez průkazu si u nás můžete půjčit tyto plachetnice: Maxus 22, která vhodná pro pohodlný pobyt 2 – 3 osob, nebo Maxus 24 evo, která je vhodná pro pohodlný pobyt 4-5 osob. Pro zapůjčení větších plachetnic z naší nabídky (Maxus 26, Maxus 28, Maxus 33.1 RS, Scandinavia 26/27, Twister 800 a dalších ) už potřebujete průkaz, nebo vám nabídneme služby kapitána.
Z naší nabídky motorových lodí si bez průkazu můžete půjčit všechny lodě: Nexus 850, Nexus 870 Revo, Courier 970, Northman 1200. Pokud nemáte žádný průkaz, tak je při pronájmu účtována kauce v dvojnásobné výši. I bez průkazu je však vhodné mít zkušenosti z plavby na plachetnici, nebo na motorové lodi. Pronájem lodi bez zkušeností je hazard.

Jaké průkazy se v Polsku akceptují?

Jednodušeně řečeno všechny, které mají nějaké kulaté razítko a číslo. Můžete použít český VMP, chorvatský nebo jakýkoliv jiný. Pokud máte nějaký jiný a chcete mít 100% jistotu, tak nám pošlete kopii a my to ověříme.

Jak probíhá uzavření smlouvy a placení?

Veškerá komunikace ohledně objednání lodě a uzavření smlouvy probíhá s námi, v češtině. Smlouva je v angličtině a smluvními stranami jste vy a charterová společnost v Polsku. Také platby posíláte přímo na účet charterové společnosti do Polska.

Jak dlouho dopředu je nutno loď objednávat?

Ideálně několik měsíců předem, zvláště v případě, že jste větší skupina a budete potřebovat více lodí. Také je vhodné se na našich stránkách podívat na termíny polských svátků. V některých (Majowki) jsou charterové společnosti vyprodané dlouho dopředu. Jezera v těchto termínech připomínají Václavák a je vhodné se jim proto vyhnout. Pokud půjde o pronájem jedné lodě, bez zvláštních požadavků (např. topení, nebo konkrétní přístav), tak lze loď pronajmout bez problémů i v sezóně, dva týdny dopředu.

Jak probíhá převzetí a vrácení lodě?

Obvykle ve spěchu 🙂 Při převzetí vám ukážou celou loď a vysvětlí ovládání všech důležitých částí. Pak vás nechají, abyste si zkontrolovali obsah kuchyňky, zda sedí počet příborů a talířů, počet záchranných vest apod. Nezapomeňte si zkontrolovat obě plachty. Rozviňte si kosatku z rolfoku a vytáhněte hlavní plachtu, abyste se ujistili, že není nikde potrhaná. Následně podepíšete předávací protokol. Při vrácení lodě si personál zkontroluje loď zvenku, kormidlo a plachty. Ohledně zbytku mu obvykle stačí odpověď, že je vše ok.

Jak je to s kaucí?

Při pronájmu lodě je vyžadováno zaplacení kauce. Pokud nemáte žádný průkaz (u menších lodí), tak je kauce dvojnásobná. Pojištění kauce zpravidla neexistuje. Počítejte s tím, že pokud na lodi něco poškodíte, tak vám to opravdu strhnou.

Je nutno loď před vrácením uklidit?

Nejlepším řešením je zaplatit si úklid lodě v ceně charteru. Pak nemusíte uklízet vůbec nic. V opačném případě se očekává, že loď vrátíte čistou, jak zvenku, tak uvnitř. To znamená loď zvenku umýt, vydrhnout kartáčem a uvnitř zamést a vytřít. Pokud nechcete mít starosti s úklidem, tak je lepší si připlatit a nemusíte se o to starat.

Jak je loď vybavená, pokud jde o vaření?

Na lodi je dvou plotýnkový plynový vařič. Dále jsou lodě vybaveny veškerým nádobím, které potřebujete pro týdenní plavbu. Zejména je to sada hlubokých a plytkých talířů a hrnečků, příborů a dále je to nůž, otvírák, naběračka, prkénko na krájení, kastroly s poklicemi (obvykle 2), pánvička, konvička na čaj a cedník na špagety. Dále v kuchyňce najdete jar a houbičku. Kromě obracečky na palačinky, kterou si vozíme vlastní, tak nepotřebujete nic dalšího.

Jak je to s hygienou na lodi?

Na lodi je rozvod vody z nádrže se dvěma kohoutky – jeden je v dřezu v kuchyňce a druhý v umyvadélku v toaletní kabině. Nádrž na vodu si můžete v přístavech v rámci kotvení doplňovat. Lodě jsou vybaveny chemickým WC. Pokud jej naplníte, musíte jej sami vyprázdnit na vyhrazených místech na sociálkách v přístavech. Pozor: lodě se vracejí s čistým WC!

Jak je to se sklápěním stěžně pod mosty?

Všechny plachetnice na Mazurských jezerech jsou vybaveny brankou na skládání a stavění stěžně. Je to propracovaný mechanismus, který umožňuje položení a opětovné postavení stěžně bez vynaložení velké síly. Do obsluhy tohoto mechanismu vás zasvětí personál při předání lodě. Stěžeň se sklápí před průjezdem kanály, kvůli elektrickým vedením a mostům. Napoprvé je vhodné na tuto operaci zakotvit a v klidu se věnovat sklápění stěžně. To samé při prvním stavění. Práce se stěžněm vyžaduje totiž spíš plné soustředění, abyste někde něco neohnuli nebo neutrhli. Není to složité a jakmile to dostanete „do ruky“, tak to budete provádět běžně za plavby.

Leave a Reply